Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

Mørke vinterdager kan gjøre oss slappe og energiløse. Men man kan fylle energilagrene med sunn, god og næringsrik sjømat.

På nyåret er det mange som ønsker å starte med blanke ark. Året før har gjerne blitt avsluttet med mye tung julemat og mange ønsker en sunn og frisk start.

Lege og ernæringsekspert Maria Arlén Larsen anbefaler å få inn noen fiskemiddager hver uke og bruke fiskepålegg hver dag.

Les også: Marias sunne energiretter

– Klarer du dette er det absolutt en start!  Både sei og torsk er mager fisk, mens laks, makrell, sild og kveite er fet fisk. Fet fisk inneholder både mer omega-3-fettsyrer og mer vitamin D. For øvrig er skalldyr som kamskjell, blåskjell og reker også deilig å fylle på med i januar for en frisk start, sier hun.

Se mer: Oppskrifter på reker og skalldyr finner du her

Omega-3 mot depresjon

Mange kan føle seg slapp og sliten i vinterhalvåret. Særlig i Nord-Norge der mørketiden gjør at mange knapt ser dagslys over en lengre periode. Legen forteller at flere studier har vist at omega-3-fettsyrer kan være med på å motvirke depresjon og nedstemthet.  

– Omega-3-fettsyrer er generelt viktig for nervesystemet og «hjernehelse». I en studie har den også vist seg å kunne redusere stress, forteller legen.

Sjømat kan styrke immunforsvaret

Maria forklarer at det er spesielt fettløselig vitamin D som vi nordmenn får for lite av i vintersesongen.

– Om sommeren får vi vitamin D gjennom huden fra sola, men om vinteren og når vi går mer påkledd, er vitamin D-tilskuddet fra solen svært begrenset. Spesielt i Nord-Norge er det nesten lik null. Da blir det ekstra viktig å få ekstra påfyll av vitamin D gjennom kosten. Fet fisk som ørret, kveite og laks samt fiskelever er spesielt gode kilder til vitamin D.

Maria anbefaler også å erstatte noe av saltet i maten med krydder, urter og chili, som også gir en god smak til fiskerettene.
 – Kapsacin, som er et stoff i chili, har i en fersk studie vist seg å kunne ha positiv innvirkning på blodsukkeret, og forbausende nok også fettstoffer i blodet. I tillegg er det antibakterielt og styrkende for immunforsvaret, sier hun.

Sunt og næringsrikt tilbehør

Det er ikke bare selve fisken som er ypperlig for ekstra påfyll av energi. Du kan spe på med næringsrikt tilbehør.

– Rotfrukter er klassisk og næringsrikt, men ellers er for eksempel avokado og nøtter tilbehør som er næringsrike, samt rike på sunne fettsyrer. Prøv for eksempel nøttelokk på fisken servert med ovnsbakte rotfrukter eller avokadopure med hvitløk og sitron ved siden av, tipser hun.

Se oppskrift: Nøttepanert laks