Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

Lege og matspaltist Maria Arlén har plukket ut sine fem favoritter på 3iuka.

Felles for alle rettene er at de er svært enkle å lage, har få ingredienser og er rike på smak. Som en bonus gjør de godt for både kropp og sjel, da de er svært næringsrike.

Les også: Sunn og lett sommermat med Maria Arlén

1Grillet sitrusmarinert kveite med ruccola og cashewnøtter

– Jeg er en stor fan av kveite, dessuten er det svært enkelt å lykkes med denne faste fisken på grillen. I denne retten kommer virkelig kveita til sin rett, kombinert med syrlig sitron. Ruccola og cashewnøtter er et veldig godt alternativ til det tradisjonelle grilltilbehøret. Man kan fint bruke peanøtter og spinat eller mandler og grillet hjertesalat som et alternativ.

Kveite

2. Reke- og avokadosalat

– Jeg får ikke nok av friske salater når det er sommer og varmt. Denne salaten har inneholder to av mine favorittingredienser; reker og avokado. En utrolig næringsrik og mettende salat. Visste du forresten at reker inneholder sporelementet selen, som blant annet styrker immunforsvaret?

Reke og avokadosalat

3Grillet laks med mangosalat

– Mango, chili og laks er virkelig en sommerfavoritt for meg. Pass på å få riktig modne og myke mangoer. Laks går utrolig godt til ananas og chili også.

Laks

4. Quinoasalat med pepperrøykt makrell

– Pepperrøykt makrell er en fantastisk kilde til protein og omega-3, i denne friske og mettende salaten med superkornet quinoa. Lag salaten dagen før, og du har deilig lunsj dagen etter. Det går helt fint å bruke varmrøykt laks dersom du liker det best!

Quinoa

5Yoghurt med chili, mynte og lime

– Den friske limeyoghurten er ett av mine favorittilbehør til grillmaten i sommer - så sunt, godt og enkelt!

Yoghurt