Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

Skal du etablere en sunnere livsstil? Den beste vanen du kan gi deg selv, er å spise mer fisk og sjømat. Det gir deg overskuddet du trenger i hverdagen, uansett hva den består av.

Mange starter et nytt år, ny måned eller ny uke med å få på plass en sunnere livsstil. Da kan du starte med å gi sjømat en større plass på menyen i hverdagen.

Sjømat er mager mat

Sammenlignet med mange andre råvarer er sjømat mager mat, også de vi kaller fete fiskearter. De har det sunne umettede fettet som vi bør få i oss mer av. Mer sjømat på hverdagsmenyen kan derfor være til god hjelp for deg som vil nå trivselsvekten din.

Prøv oppskriften: Ovnsbakt torsk med blomkålsris

Viktige næringsstoffer 

Sjømat har også nesten alle de andre viktige næringsstoffene som kroppen din trenger. Det er bare karbohydrater og vitamin C som ikke kommer fra sjømaten direkte, men de får du enkelt fra tilbehør som potet eller brød, samt grønnsaker.

Prøv oppskriften: Fiskegryte med laks og grønnsaker

Sjømatmåltidet gir deg altså hele den sunne miksen kroppen trenger. Så da er det ikke vanskelig å forstå hvorfor vi blir anbefalt å ha sjømat på menyen to til tre ganger i uken. Kom godt i gang med oppskrift på laks med ovnsbakte grønnsaker, perfekt i en travel hverdag. Putt grønnsakene i ovnen mens du dekker på og steker fisken.

Det er mer enn råvarene som skaper sunnere matvaner, nye kjøkkenrutiner hjelper også. Når du steker fisk er stekeolje og flytende margarin bedre alternativ for hjertet enn smør og fast margarin. Du trenger heller ikke kremfløte for å lage en god og tykk saus til hverdags. Fiskebuljong, litt matfløte og maizennajevner gjør samme nytte

Proppet full av proteiner 

Og hvis du skal trene bør sjømat være en naturlig del av kostholdet ditt. Sjømat er nemlig rik på proteiner, kroppens egne byggesteiner. Med sjømat som påfyll etterpå, får du dermed maksimal effekt av treningen.

Et sjømatmåltid med potet, ris eller brød som tilbehør gir deg styrke og drivkraft fra protein og gode karbohydrater, og lite fett. Slik får du også en jevnere energitilførsel enn fra et måltid med mye sukker og mettet fett. Det er godt å vite også hvis du bare trenger mer energi i hverdagen, til trening eller hverdagens aktiviteter.

Les mer:  Sunnhet