Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

Hvit fisk som torsk eller sei er en viktig kilde til jod. Her kan du lese mer om hvorfor spesielt unge kvinner bør få i seg nok jod. 

Alle vet at vi må spise vitaminer og få i oss nok omega-3. Jod derimot er noe de aller færreste av oss tenker på. Men faktum er at det er veldig viktig å få i seg nok jod, og hvit fisk er en av de aller viktigste kildene til mineralet. 

Hvor finner vi jod og hvordan få i seg nok? 

Jod er et grunnstoff som bidrar til at kroppen produserer viktige hormoner, som tyroksin og trijodtyronin, som igjen er avgjørende for vekst, utvikling og en rekke stoffskifteprosesser i kroppen.

Jod finnes naturlig i fisk som lever i saltvann. Hvit fisk som torsk, hyse, steinbit og sei er den beste naturlige kilden til jod. Du finner også jod i melk og meieriprodukter på grunn av at kraftfôret er tilsatt jod, som igjen skilles ut i melken. Spiser du fisk to-tre ganger i uken, inkludert hvit fisk, og inntar tre porsjoner med melkeprodukter daglig, vil du ha dekket det daglige behovet ditt.

Les også: Spis sjømat til middag tre ganger i uken

Jodmangel hos gravide 

Gravide og ammende kvinner bør være ekstra påpasselige med å få i seg nok jod siden fosteret og spedbarn i stor grad er avhengige av mors jodinntak.

I en studie fra i Oslo og Akershus hadde 80% av de gravide kvinnene lave nivå av jod i urin og et lavere inntak av jod enn anbefalt. Jod inngår i viktige stoffskiftehormoner, som er sentrale i fosterutvikling, regulering av cellenes metabolske aktivitet og vekst og utvikling, for fosteret er derfor jod helt sentralt for utviklingen av hjernen og vekst.

En studie fra England fant at mødre som hadde mild jodmangel i svangerskapet fikk barn med nedsatt IQ og lesehastighet ved 8 og 9 års alder. Ved alvorlig jodmangel er konsekvensene kortvoksthet og mental utviklingshemming.

Får i oss mindre jod nå enn før 

Utfordringen i dag er at nordmenn drikker mye mindre melk enn tidligere. Undersøkelser viser at nesten hver fjerde norske kvinner utelukker melk fra kostholdet, noe som reduserer inntaket av jod betydelig. I tillegg spiser den norske befolkningen generelt for lite sjømat, noe som også påvirker jodstatusen negativt.

Det som skjer ved lavt inntak av jod hos voksne 

For lite jod kan blant annet føre til struma og lavt stoffskifte. Struma kjennetegnes ved at skjoldbruskkjertelen øker i størrelse kroppens forsøk for å kompensere for det lave jodinntaket. Hvis du har lavt stoffskifte vil du etter hvert føle deg trøtt, tiltaksløs, lettere deprimert og ukonsentrert. Hukommelsessvikt er vanlig og kroppsvekten vil vanligvis øke.

Anbefalt jodinntak pr. dag:

  • 150 µg (mikrogram) for voksne

  • 175 µg for gravide

  • 200 µg for ammende